Joh.
20:19-23
Kuin siis
sen sapatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset
kokoontuneet olivat juutalaisten pelon tähden, tuli Jeesus ja seisoi heidän
keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille! Ja kuin hän sen sanonut oli,
osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he
näkivät Herran. Ja Jeesus taas sanoi heille: Rauha olkoon teille! Niin kuin Isä
minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät. Ja kuin hän nämä sanonut oli,
puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaa Pyhä Henki, joille te
synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte,
niille ne ovat pidetyt.
(Biblia
1776)
Matt. 16:19
Ja minä
annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot,
pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää
oleman päästetyn taivaissa.
(Biblia
1776)
JEESUS KRISTUS, JOKA ON MYÖS RAAMATUN KESKUS, OMIENSA JA PYHÄN HENGEN KAUTTA VALTAKUNASSAAN
![]() |
Armoaurinko Kristuksen kasvoista |
Kuuntele Siionin laulu: Nouse
jo pilvi verinen, ylene yrttitarhasta..
SYNNINPÄÄSTÖ, SYNNEISTÄ PÄÄSTÖ SISÄLTYY HYVIN MONIIN RAAMATUN ILMAISUIHIN YTIMENÄ JA SEN JULISTUS TAPAHTUU PYHÄSSÄ HENGESSÄ JA USKO TULEE KUULOSTA
Yleinen syntienpäästö, henkilökohtainen, sala- ja
julkiripissä tapahtuva: Syntein päästö, Herran nimestä saarnaaminen, siunaus,
Jumalan käsivarsi, kätten päälle paneminen (tarkoittaa myös puhujaksi
asettamista), syntien anteeksiantamus, evankeliumin julistus, parannuksesta
saarnaaminen Jeesuksen nimessä, avainten valta, veren priiskoitus, synneistä
vapahdus, synneistä puhdistus, synneistä peseminen, jalkojen pesu, sauva,
tulinen hiili alttarilta, palvelijat pukivat tuhlaajapojan Kristuksen vanhurskauden
vaatteella, armoaurinko, Kristuksen kasvot evankeliumissa, Jumalan lepytetyt
kasvot saarnassa, hiljainen tuulen hymina/humu, elämän vesi, elämän leipä,
Pyhän Hengen peso, henkikaste, parannuksen kaste, öljy ja viini (tarkoittavat
myös Pyhää Henkeä) jne.
Jes. 33:24 Ja ei yhdenkään asuvaisen
pidä sanoman: minä olen heikko; että kansalla, joka siellä asuu, pitää oleman
syntein päästö.
Jeesuksen omalta/omilta, jolla/joilla on Pyhä Henki
synninpäästön vastaanottaminen omalle kohdalleen on ahdas portti
Tällöin
tapahtuu uudestisyntyminen, Jumala lahjoittaa uskon, rauhan ja ilon. Sillä
omasta järjestään ja voimastaan ei voi edes uskoa, vaan sekin on Jumalan työ,
lahja, Pyhän Hengen hedelmää. Ei ihminen voi edes vastaanottaa, ellei Jumala
vaikuta tahtoa ja anna voimaa siihen. Ihmisen ei pidä vain vastustaa Jumalan
tahtoa, vaan suostua sovintoon, jota ennen uskoneet tarjoavat
evankeliumin/synninpäästön saarnassa. Kun ihminen ilmaisee, pyytää
synninpäästöä, suostuu ottamaan vastaan synninpäästön ja hänelle julistetaan
se, niin siitä jää todistus, että ihminen on uskonut, halunnut ottaa vastaan
Jumalan armon evankeliumissa, Kristuksen asumaan uskon kautta sydämeensä.
Matt. 7:13 Menkää ahtaasta
portista sisälle; sillä se portti on lavea ja avara tie, joka vie kadotukseen,
ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
Matt. 7:14 Ja se portti on ahdas,
ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
Luuk. 13:24 Pyytäkää ahtaasta
portista mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä
sisälle, ja ei taida.
2. Kor. 6:12 Ette ole ahtaalla
meissä; mutta itse teissänne te ahtaalla olette.
Joh. 1:12 Mutta niille, jotka hänen ottivat
vastaan, antoi hän voiman Jumalan lapsiksi tulla, jotka uskovat
hänen nimensä päälle, Jotka ei verestä eikä lihan tahdosta ei myös miehen
tahdosta, mutta Jumalasta syntyneet ovat.
Room. 1:16 Sillä en minä häpeä Kristuksen
evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itse kullekin uskovaiselle
autuudeksi. Ensin juutalaisille, niin myös kreikkalaisille.
1. Tess. 1:5 Että meidän evankeliumi on
teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa
ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niin kuin te tiedätte, minkä
kaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme.
Siis kun on
itse ensin vastaanottanut ja uskonut Pyhän Hengen voimasta julistetun
evankeliumin, jonka ydin on synninpäästö, ja saanut syntinsä anteeksi ja Pyhän
Hengen, voi muille sitä julistaa Jeesuksen valtuuttamana seuraavin sanoin:
Jeesuksen nimessä ja veressä ovat (usko) kaikki syntisi anteeksi. Katso
myös: Sanamuodon raamatullisuus, Parannus, Synnit, evankeliumi ja anteeksiantamus. Jumala on johtanut Pyhän Hengen
kautta tänä aikana seurakuntaansa käyttämään tätä sanamuotoa. Oleellisinta ei
ole sanamuoto, vaan että Pyhän Hengen omaava ihminen, hengellisesti elävä,
julistaa sen. Kyllähän nykyisin ulkopuolella Jumalan valtakunnan julistetaan
Jeesuksen nimessä ja veressä syntejä anteeksi, mutta sillä saarnalla eivät
synnit lähde. Kuu on muuttunut vereksi, lain alla olevat hengellisyydet
korostavat rakkautta, armoa ja Jeesuksen veri on saarnassa, mutta se on toinen
evankeliumi, joka ei ole taivaasta lähetetty, älkäämme uskoko sitä!
1. Joh. 5:8 Ja kolme ovat, jotka todistavat
maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
Joh. 7:37 Mutta viimeisenä suurena juhlapäivänä
seisoi Jeesus ja huusi, sanoen: joka janoaa, se tulkoon minun tyköni ja
juokoon.
Matt. 18:20 Sillä kussa kaksi taikka kolme
tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.
Ps. 36:9 Sillä sinun tykönäsi on elävä lähde,
ja sinun valkeudessasi me näemme valkeuden.
Sananl. 10:11 Vanhurskaan suu on elämän lähde,
mutta jumalattoman suun peittää vääryys.
Sananl. 13:14 Viisaan oppi on elämän lähde,
Välttämään kuoleman paulaa.
Sananl. 14:27 Herran pelko on elämän lähde, että
kuoleman nuora välttää taidetaan.
Sananl. 16:22 Viisaus on elämän lähde hänelle,
joka sen saanut on, vaan tyhmäin oppi on hulluus.
Jer. 2:13 Sillä minun kansani tekee
kahtalaisen synnin: minun, joka olen elävän veden lähde, he hylkäävät, ja
kaivavat itsellensä kaivoja, kelvottomia kaivoja, joissa ei vesi pysy.
Joh. 4:14 Mutta joka siitä vedestä juo, jonka
minä hänelle annan, ei hän janoaa iankaikkisesti; vaan se vesi, jonka minä
hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kuohuu iankaikkiseen
elämään.
Joh. 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee, ei
liha mitään auta: ne sanat, jotka minä teille puhun, ovat henki ja
elämä.
Joh. 1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän
seassamme, (ja me näimme hänen kunniansa niin kuin ainoan Pojan kunnian
Isästä,) täynnä armoa ja totuutta.
Ap. t. 11:14 Hän on sanova sinulle ne sanat,
joiden kautta sinä autuaaksi tulet ja kaikki sinun huoneesi.
1. Piet. 1:23 Niin kuin ne, jotka jälleen
syntyneet ovat, ei katoavaisesta, vaan katoamattomasta siemenestä, elävästä
Jumalan sanasta, joka iankaikkisesti pysyy.
Room. 10:6-8 Mutta se vanhurskaus, joka
uskosta on, sanoo näin: älä sano sydämessäsi: kuka tahtoo astua ylös
taivaaseen? se on Kristusta tänne tuoda alas. Eli kuka tahtoo astua alas
syvyyteen: se on: Kristusta kuolleista jälleen tuoda?Vaan mitä hän sanoo? Se
sana on juuri sinun tykönäsi, nimittäin sinun suussasi ja sydämessäsi. Tämä on
se sana uskosta, jota me saarnaamme.
Joh. 6:68 Simon Pietari vastasi häntä: Herra,
kenenkäs tykö me menemme? sinulla on iankaikkisen elämän sanat,
Luuk. 10:16 Joka teitä kuulee, se minua
kuulee, ja joka teidät katsoo ylen, se katsoo ylen minun; mutta joka minun
katsoo ylen, hän katsoo ylen sen, joka minun lähetti.
2. Kor. 6:16 Eli kuinka Jumalan temppeli sopii
epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan temppeli, niin kuin Jumala
sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla
heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.
Matt. 28:20 Ja opettakaa heitä pitämään
kaikki, mitä minä olen teille käskenyt. Ja katso, minä olen teidän
kanssanne joka päivä, maailman loppuun asti. Aamen!
Joka on
uskonut evankeliumin, siitä jää todistus seurakuntaan, että on ottanut sen
vastaan ja halunnut sen uskoa. Elävä usko ei jää tulematta julki ainakin
yhdelle Jumalan lapselle.
Hepr. 11:5 Uskon kautta Enok otettiin
pois, ettei hän kuolemaa nähnyt, ja ei ole löydetty, että Jumala hänen otti
pois; sillä ennen kuin hän otettiin pois, oli hänellä todistus, että hän
kelpasi Jumalalle.
Se johtaa
sitten elämän parannukseen, luopumiseen synnistä, haluun taistella syntiä
vastaan. Uskon hedelmänä käyttää myös rippiä, korjaa rikkomuksensa lähimmäisten
kanssa ja tarvittaessa esivallan kanssa. Se johtaa rakkauteen Jumalaa, Hänen
omiansa ja lähimmäisiä kohtaan ja tekoihin rakkaudesta ja puhtaasta sydämestä.
Joh. 12:42 Kuitenkin monta myös
ylimmäisistä uskoivat hänen päällensä; vaan ei he Pharisealaisten tähden
sitä tunnustaneet, ettei he olisi pannaan kuulutettu.
Ap. t. 19:18 Ja tuli myös monta
niistä, jotka uskoivat, tunnustivat ja ilmoittivat tekonsa.
Ap. t. 24:14 Mutta sen minä
sinulle tunnustan, että minä tämän tien kautta, jonka he eriseuraksi
kutsuvat, niin palvelen minun isäini Jumalaa, että minä uskon kaikki,
mitkä laissa ja prophetaissa kirjoitetut ovat,
Room. 10:10 Sillä sydämen uskolla
me vanhurskaaksi tulemme, ja suun tunnustuksella me autuaaksi tulemme.
1. Tim. 6:12 Kilvoittele hyvä uskon
kilvoitus, käsitä ijankaikkinen elämä, johonka sinä kutsuttu olet, ja olet tunnustanut
hyvän tunnustuksen monen todistajan edessä.
1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme
meidän syntimme, niin hän on uskollinen ja hurskas, joka meille synnit
anteeksi antaa ja puhdistaa meitä kaikesta vääryydestä,
Vaeltaminen kaidalla tiellä, ettei poikkea vasemmalle
lihan saastaan ja/tai oikealle hengen saastaan
2. Aik. 34:2 Ja teki oikein
Herran kasvoin edessä, ja vaelsi isänsä Davidin teillä ja ei poikennut
oikealle eikä vasemmalle puolelle.
PYHÄN HENGEN SAARNAVIRKA USKOON JO AUTETUILTA USKOON AUTETTAVILLE
2. Kor. 4:1-2 Sen tähden, että
meillä sen kaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme
tapahtunut on, niin emme suutu, Vaan vältämme salaiset häpeät ja emme
vaella kavaluudella, emmekä petoksella Jumalan sanaa turmele, vaan me
ilmoitamme totuuden ja meitä julkisesti kaikkein ihmisten omaatuntoa kohtaan
Jumalan edessä osoitamme.
1. Joh. 1:3 Mitä me nähneet ja
kuulleet olemme, sen me teille ilmoitamme, että teilläkin meidän kanssamme
osallisuus olisi ja meidän osallisuutemme on Isän ja hänen Poikansa Jeesuksen
Kristuksen kanssa.
Room. 1:17 Sillä siinä se vanhurskaus,
joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niin kuin
kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.
Pyhän Hengen
saarnavirka on kulkenut katkeamattomana ketjuna maailman alusta ja
alkuseurakunnan ajasta tänne saakka. Pienillä lapsillakin on Pyhä Henki ja aina maan
päällä on ollut elävä siemen, uskovia, joilla on Pyhä Henki säilynyt ja
evankeliumin saarna, vaikka sanat ja sanamuodot ovat vaihdelleet. Vaikka
yleistä synninpäästöä ei olisi aina ollutkaan eikä julistettu, on
henkilökohtainen saarna uskosta uskoon ollut. Myös yleinen saarna Pyhässä
Hengessä on herättänyt ja vaikuttanut uskoa. Laestadius sai Lapin Marialta Pyhän
Hengen sydämeensä, jossa tapahtui synneistä päästö, vaikka Maria ei juuri
kirjaimellisesti Jeesuksen nimessä ja veressä sitä julistanutkaan. Sanat mitkä
Lapin Maria sanoi Pyhän Hengen voimasta auttoivat Laestadiuksen elävään uskoon
ja Laestadius sai syntinsä anteeksi. Samoin Lutherin auttoi elävään uskoon ja
saamaan synnit anteeksi hänen rippi-isänsä Johann von Staupitz sanat Pyhässä
Hengessä. Staupitz neuvoi nuorta munkkia luottamaan Kristukseen.
Ristin
ryövärille Jeesus sanoi seuraavasti:
Luuk. 23:43 Niin Jeesus sanoi hänelle:
totisesti sanon minä sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun
kanssani paratiisissa.
Jeesuksen ei
tarvinnut ihmisenä ollessaan sanoa Jeesuksen nimessä ja veressä, mutta tässä
tapahtui synneistä päästö ja uskoon auttaminen, kun sanat oli Pyhässä Hengessä
sanottu ja uskossa vastaan otettu.
Ap. t. 15:5-9 Niin nousivat
muutaman farisealaisten lahkokunnassa, jotka uskoneet olivat, sanoen: he pitää
ympärileikattaman ja käskettämän Mooseksen lakia pitää. Niin apostolit ja
vanhimmat tulivat kokoon, tätä puhetta tutkimaan. Mutta kuin suuri kamppaus
ollut oli, nousi Pietari ja sanoi heille: miehet, rakkaat veljet! te tiedätte,
että Jumala kauan ennen tätä aikaa valitsi meidän seassamme, että pakanat piti
minun suuni kautta evankeliumin sanan kuuleman ja uskoman.Ja Jumala sydänten
tutkia todisti heille ja antoi heille Pyhän Hengen niin kuin meillekin, Ja ei
tehnyt yhtään erotusta meidän ja heidän välillänsä, puhdistaen uskolla
heidän sydämensä.
Tätä, jos
mitä vastaan maailma ja sielunvihollinen tekee työtä, että se hämärtyisi, kuin
suoraan Jumalalta ilman katkeamattomana ketjuna tapahtuvaa Pyhän Hengen
saarnavirkaa voisi saada synnit anteeksi. Tuhlaajapoika koki Isän suun antoa palattuaan kotiin,
mutta sai synnit anteeksi vasta kun palvelijat pukivat hänen päälleen Kristuksen
vanhurskauden vaatteen. Siis julistivat sanat Pyhässä Hengessä, jossa tapahtui
synneistä päästö, puhdistus ja tuhlaajapoika sai Pyhän Hengen, vaikka sitä ei
suoraan sanotakaan, vaan kuvakielellä, vertauksella.
Toiset
kohdat raamatussa selittävät ja täydentävät toisia kohtia. Uskovien omat
kokemukset, miten todellinen rauha on saatu myös todistavat, tosin
väärävanhurskaatkin todistavat miten he ovat saneet väärän rauhan. Kaikkia
tapahtumia ei ole historiaan dokumentoitu ja dokumentointi ontuu. Elävän uskon
omaavat ovat vainojen aikana toimineet luultavasti kuin "maan alla".
Yksinkertaisista tavallisista ihmisistä ei historia välttämättä kerro mitään,
eikä heidän keskellään tapahtuneesta hengellisestä elämästä. Maailma ei
Jeesuksen omia kiitä, pikemminkin puhuvat vääristellen ja valhetellen
pahaa. Ne jotka epäuskoisesta tai väärävanhurskaasta maailmasta ovat ja
sielunvihollisen omia, niitä maailma kiittää ja ylistää. Tosin uskovatkin
voivat olla suosiossa joskus ja vääryyttä pahoitellaan.
Ihmisillä
voi siis olla ja onkin väärä rauha ja ovat kuolleet pois uskosta
1. Tess. 5:3 Sillä kuin he
sanovat: nyt on rauha ja ei mitään hätää, silloin kadotus lankeaa äkisti
heidän päällensä, niin kuin raskaan vaimon kipu, ja ei he suinkaan saa paeta.
Luuk. 18:8 Minä sanon teille: hän
auttaa heitä pian. Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö hän
uskoa maan päältä?
Mark. 13:20 Ja ellei Herra olisi
lyhentänyt niitä päiviä, niin ei yksikään liha tulisi autuaaksi; mutta
valittujen tähden, jotka hän on valinnut, lyhensi hän ne päivät.
Jaak. 1:15 Sitten kuin himo on
siittänyt, niin hän synnyttää synnin; mutta kuin synti
täytetty on, niin se synnyttää kuoleman.
Hes. 18:4 Sillä katso, kaikki sielut
ovat minun, isän sielu on niin minun kuin pojankin sielu; se sielu, joka
syntiä tekee, sen pitää kuoleman.
1. Joh. 5:17 Kaikki vääryys on synti;
on myös muutama synti ei kuolemaan.
Hepr.
10:24-27 Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroitsemme
rakkaudesta ja hyvistä töistä, Ei antaen ylen yhteistä seurakuntaa, niin
kuin muutamain tapa on, vaan neuvokaa teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin
te näette sen päivän lähestyvän. Sillä jos me ehdollamme sitten syntiä
teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enää yhtään
uhria syntien edestä, Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka
vastahakoiset syövä on.
Ilm. 3:1 Ja kirjoita Sardin
seurakunnan enkelille: näitä sanoo se, jolla ne seitsemän Jumalan henkeä ja ne
seitsemän tähteä ovat: minä tiedän sinun tekos; sillä sinulla on nimi ettäs
elät, ja olet kuollut.
Tällöin ei
ole Pyhän Hengen saarnavirkaakaan enää kuolleella. Näin ne eriseuratkin
syntyvät. Kun
kuolleet julistavat toisilleen ja vaikka ripittäytyvätkin syntejä anteeksi he
kaikki jäävät hengellisesti kuolleiksi, vaikka heillä olisi uskovaisten nimi ja
eivät olisi uskoaan kieltäneet.
Matteus
25:1-13
Silloin
pitää taivaan valtakunta oleman kymmenen neitseen kaltainen, jotka ottivat
lamppunsa ja menivät ulos ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli taitavaa, ja
viisi tyhmää. Tyhmät ottivat lamppunsa, ja ei ottaneet öljyä mukaansa; Mutta
taitavat ottivat öljyä astioihinsa, ynnä lamppunsa kanssa. Kuin ylkä viipyi,
tulivat he kaikki uneliaiksi ja makasivat. Mutta puoliyönä tuli huuto: katso,
ylkä tulee, menkää ulos häntä vastaan. Niin nousivat kaikki nämä neitseet ja
valmistivat lamppunsa. Mutta tyhmät sanoivat taitaville: antakaa meille
öljystänne; sillä meidän lamppumme sammuvat. Niin vastasivat taitavat, sanoen:
ei suinkaan, ettei meiltä ja teiltä puuttuisi; mutta menkää paremmin niiden tykö,
jotka myyvät, ja ostakaa itsellenne. Mutta kuin he menivät ostamaan, tuli ylkä.
Ja jotka valmiit olivat, ne menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi
suljettiin.Viimein tulivat nekin toiset neitseet, ja sanoivat: Herra, Herra,
avaa meidän eteemme. Mutta hän vastasi ja sanoi: totisesti sanon minä teille:
en tunne minä teitä. Valvokaa sen tähden, sillä ette tiedä päivää eikä hetkeä,
jona Ihmisen Poika tulee.
ENSIN TULI KATOLILAINEN OPPI (mustat orhit), SITTEN LUTERILAINEN OPPI (valkeat orhit) POHJOLAAN, SITTEN MONIOPPISUUS (kirjavat orhit, väkevät orit) ?
Oikein
uskovat, Jumalan ja Jeesuksen omien joukko, joilla on Pyhä Henki, joka tekee
Jumalan sanan siemenen eläväksi, on ollut pieni kaikkina maailman aikoina. Se
on ollut eri nimillä: Aabrahamin siemen, nasaretilaisten lahko, kristityt, -,
-, -, hussilaiset, luterilaiset, pietistien ja herrnhutilaisten seassa, -,
uuslukijalaiset, lestadiolaiset, vanhoillislestadiolaiset. Mustat, kirjavat,
ekumeeniset opit eivät ole valkoista puhdasta oppia, jolla ihmiset pelastuisivat.
Ihmisen järjelle on vaikea ymmärtää että, vähäkö niitä on, jotka autuaaksi
tulevat? Kuitenkin pelastuvien joukko on suuri, kun kaikkina aikoina elävässä,
oikeassa, uskossa kuolleet, myös pienet lapset pelastuvat.
1. Piet. 3:20 Jotka ei muinen
uskoneet, kuin Jumala kerran Noan aikana odotti ja kärsiväinen oli, kuin arkki
valmistettiin, jossa harvat (se on: kahdeksan sielua) veden kautta päästetyksi
tulivat.
Luuk. 13:23-24 Niin sanoi yksi hänelle: Herra, vähäkö niitä
on, jotka autuaaksi tulevat? Ja hän sanoi heille: Pyytäkää ahtaasta portista
mennä sisälle, sillä monta on, sanon minä teille, jotka pyytävät mennä sisälle,
ja ei taida.
Room. 9:29 Ja niin kuin Jesaias ennen
sanoi: ellei Herra Zebaot olisi meille siementä jättänyt, niin me
olisimme olleet kuin Sodoma ja sen kaltaiset kuin Gomorra.
Aam. 8:12 Niin että heidän pitää
juokseman yhdestä merestä niin toiseen, pohjasta niin itään; heidän pitää
juoksenteleman etsimään Herran sanaa, ja ei kuitenkaan
pidä löytämän.
Jes. 6:13 Ja ehkä kymmenes osa siihen
vielä jää, niin sekin taas hävitetään; kuitenkin niin kuin tammelle ja tuomelle
jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä
siemenellä kanto oleman.
Dan. 4:26 (4:23)
. Mutta että sanottu on, että kanto kuitenkin juurinensa puulle jäämän
pitää, niin sinun valtakuntasi pysyy sinulle, koska tuntenut olet taivaan
vallan.
Luuk. 18:8 Minä sanon teille: hän
auttaa heitä pian. Kuitenkin, kuin Ihmisen Poika on tuleva, löytäneekö
hän uskoa maan päältä?
Sakaria 6:
1-8 (Biblia 1776)
1 Ja minä
taas nostin silmäni ja näin: ja katso, siellä olivat neljät rattaat, jotka
lähtivät kahden vuoren välistä; ja ne vuoret olivat vaskiset vuoret.
2
Ensimmäisten ratasten edessä olivat ruskeat orhit, ja toisten ratasten edessä
mustat orhit;
3 Mutta
kolmansien ratasten edessä valkeat orhit, ja neljänsien ratasten edessä
kirjavat, väkevät orit.
4 Ja minä
vastasin ja sanoin enkelille, joka minun kanssani puhui: minun herrani, mitä
nämä ovat?
5 Ja enkeli
vastasi ja sanoi minulle: ne ovat neljä tuulta taivaan alla, jotka tulevat
ulos, astumaan kaiken maan hallitsijan eteen.
6 Jossa ne
mustat orhit, ne menivät pohjaa päin, ja valkeat noudattivat niitä; mutta
kirjavat menivät etelää päin.
7 Ja ne
väkevät läksivät ja menivät ympäriinsä, niin että he kaikki maat vaelsivat. Ja
hän sanoi: menkää ja vaeltakaa maata ympäri; ja he vaelsivat maan lävitse.
8 Ja hän
kutsui minua, puhutteli minua ja sanoi: katso, ne jotka pohjaan menevät,
antavat minun henkeni levätä pohjan maalla.
Luuk. 17
23 Ja he
sanovat teille: katso tässä, katso siellä: älkää menkö ulos, älkää myös
seuratko.
24 Sillä
niin kuin pitkäisen tuli taivaan alla leimahtaa ja paistaa kaikkein päälle,
mitkä taivaan alla ovat, niin on myös Ihmisen Pojan päivänänsä oleva.
25 Mutta
ennen tulee hänen paljo kärsiä ja hyljättää tältä sukukunnalta.
26 Ja niin
kuin tapahtui Nooan päivinä, niin myös tapahtuu Ihmisen Pojan päivinä.
27 He
söivät, joivat, naivat ja huolivat, hamaan siihen päivään asti, jona Nooa
arkkiin meni sisälle, ja vedenpaisumus tuli ja hukutti kaikki.
28 Niin myös
tapahtui Lotin päivinä: he söivät, joivat, ostivat, myivät, istuttivat,
rakensivat.
29 Mutta
sinä päivänä, kuin Loot Sodomasta läksi, satoi tulta ja tulikiveä taivaasta, ja
hukutti kaikki.
30 Niin
pitää myös sinä päivänä oleman, jona Ihmisen Poika ilmoitetaan.
31 Joka sinä
päivänä katon päällä on, ja hänen kalunsa ovat huoneessa, niin älköön astuko
alas niitä ottamaan. Ja joka pellolla on, niin älköön myös palatko takaisin.
32 Muistakaa
Lootin emäntää.
33 Jokainen
joka pyytää henkensä vapahtaa, hän sen kadottaa, ja jokainen joka sen kadottaa,
hän saattaa sen elämään.
34 Minä
sanon teille: sinä yönä ovat kaksi yhdellä vuoteella, yksi otetaan ylös, ja
toinen jätetään.
35 Kaksi
ynnä jauhavat: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään.
36 Kaksi
ovat kedolla: yksi otetaan ylös, ja toinen jätetään.
37 Ja he
vastaten sanoivat hänelle: Herra, kussa siis? Niin sanoi hän heille: kussa
raato on, sinne myös kotkat kokoontuvat.