8.1.2019

Uusi - Uudistuminen





Uuden vuoden alkaessa voimme tarkistaa suuntaa ja uudistua sekä ajallisesti että hengellisesti. Tärkeämpää tulisi olla hengellinen, sielun autuus, kuin ajalliset asiat. Valitettavasti vain harvoja ihmisiä kiinnostavat uskon asiat. Kaikki ajallinen, esim. se mitä media tuo on kiinnostavampaa. Myös uskomassa olevia saattavat ajalliset viedä liiaksi, niin että tulee valvomattomuus uskon ja hyvän omantunnon pitämisessä. Yhteiset kokoontumiset uskossa rakentumiseksi eivät kiinnosta paljon, ei nähdä iankaikkisuuteen tähtääviä asioita todella arvokkaina.

Poimintoja Bibliasta 1776, muutama sana muutettu nykykielelle.
Ps. 33:3  Veisatkaa hänelle uusi virsi: veisatkaa jalosti kielten leikissä, helisemisellä.
Ps. 40:3  Ja hän antoi minun suuhuni uuden veisun, kiittämään meidän Jumalaamme. Sen pitää monen näkemän, ja pelkäämän Herraa, ja toivoman häneen.
Ps. 51:10  Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja anna minulle uusi vahva henki.
Ps. 81:3  Soittakaa pasuunoilla uudessa kuussa, meidän lehtimajamme juhlapäivänä.
Ps. 96:1  Veisatkaa Herralle uusi veisu: veisatkaa Herralle, kaikki maa!
Ps. 98:1  Veisatkaa Herralle uusi veisu; sillä hän tekee ihmeitä. Hän saa voiton oikealla kädellänsä ja pyhällä käsivarrellansa.
Ps. 103:5  Joka suusi täyttää hyvyydellä, että sinun nuoruutesi uudistetaan niin kuin kotkan.
Ps. 104:30  Sinä lähetät ulos henkesi, niin he luoduksi tulevat, ja sinä uudistat maan muodon.
Ps. 144:9  Jumala, minä veisaan sinulle uuden virren: minä soitan sinulle kymmenkielisellä psalttarilla,
Ps. 149:1  Halleluja! Veisatkaa Herralle uusi veisu: pyhäin seurakunnan pitää häntä kiittämän.
Saarn. 1:10  Onko jotain, josta sanoa taidetaan: katso, se on uusi? Se on jo ennen tapahtunut entisillä ajoilla, jotka meidän edellämme olivat.
Laul. l. 7:13  Kukkaset antavat hajunsa, ja meidän ovemme edessä ovat kaikkinaiset hyvät hedelmät: minun ystäväni, minä olen sinulle tallelle pannut sekä uudet että vanhat.
Jes. 1:13  Älkää silleen turhaa ruokauhrianne tuoko edes, se suitsutus on minulle kauhistus: uudella kuulla ja sapattina, kuin kokous kuulutetaan, en minä voi kärsiä vääryyttä ja juhlapäivää yhdessä.
Jes. 1:14  Minun sieluni vihaa uusia kuitanne ja juhlapäiviänne, minä olen niistä suuttunut; minä väsyn niitä kärsiessäni.
Jes. 40:31  Mutta jotka Herraa odottavat, ne saavat uuden voiman, niin että he menevät siivillä ylös kuin kotkat; että he juoksevat ja ei näänny, he vaeltavat ja ei väsy.
Jes. 41:15  Katso, minä olen sinun tehnyt uudeksi teräväksi rautaiseksi varstaksi, että sinä tapat vuoria, ja muserrat ne, ja teet kukkulat niin kuin akanaksi.
Jes. 48:6  Kaikki nämä sinä kuulit ja näit, ja ette ole sitä ilmoittaneet; sillä minä olen edellä antanut sinun kuulla uusia ja salaisia, joita et sinä tietänyt.
Jes. 61:4  Ja heidän pitää vanhat autiot paikat rakentaman, ja parantaman mitä muinoin on hävitetty; heidän pitää autiot kaupungit uudistaman, jotka suvusta sukuun hävitettynä olivat.
Jes. 62:2  Että pakanatkin näkisivät sinun vanhurskautesi, ja kaikki kuninkaat sinun kunniasi. Ja sinä nimitetään uudella nimellä, jonka Herran suu on nimittävä.
Jes. 65:17  Sillä katso, minä luon uuden taivaan ja uuden maan, ja entisiä ei pidä muistettaman, eikä mieleen johdatettaman.
Jes. 66:22  Sillä niin kuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, ovat minun edessäni, sanoo Herra, juuri niin pitää teidän siemenenne ja nimenne pysymän.
Jer. 26:10  Kuin Juudan ruhtinaat sen kuulivat, menivät he ylös kuninkaan huoneesta Herran huoneeseen, ja istuivat Herran uuden portin eteen.
Jer. 31:31  Katso, se aika tulee, sanoo Herra, että minä teen uuden liiton Israelin huoneen kanssa ja Juudan huoneen kanssa.
Jer. 36:10  Ja Baaruk luki kirjasta Jeremian sanat Herran huoneessa, Gemarian, Safanin pojan kirjoittajan kammiossa, ylimmäisessä pihassa, Herran huoneen uuden oven edessä, kaiken kansan kuullen.
Valit. 3:22-23  Herran laupiudesta se on, ettemme ratki hukkuneet; ei hänen laupiutensa vielä loppunut, vaan joka huomen se on uusi, ja sinun uskollisuutesi on suuri.
Valit. 5:21  Palauta, Herra, meitä jälleen sinun tykösi, että me taas palaisimme; uudista meidän päivämme niin kuin ne alusta olivat.
Hes. 11:19  Ja minä tahdon antaa heille yhden sydämen, ja antaa teihin uuden hengen, ja tahdon ottaa pois kivisen sydämen heidän lihastansa, ja antaa heille lihaisen sydämen;
Hes. 18:31  Heittäkää pois tyköänne kaikki ylitsekäymisenne, jolla te rikkoneet olette, ja tehkää teillenne uusi sydän ja uusi henki; sillä miksi pitäisi teidän kuoleman, sinä Israelin huone?
Hes. 36:26  Ja annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen annan minä teihin; ja otan pois teidän lihastanne kivisen sydämen, ja annan teille sydämen lihasta.
Hes. 44:8  Ja ette pidä minun pyhäni tapoja, mutta olette tehneet itsellenne uuden tavan minun pyhästäni.
Hes. 45:17  Ja päämiehen pitää uhraaman polttouhrinsa, ruokauhrinsa, ja juomauhrinsa juhlapäivänä, uudella kuulla ja sapattina, ja kaikkina Israelin huoneen suurina juhlapäivinä; hänen pitää myös tekemän syntiuhrin ja ruokauhrin, polttouhrin ja kiitosuhrin, sovinnoksi Israelin huoneen edestä.
Hes. 46:1  Näin sanoo Herra, Herra: sisimmäisen kartanon portti, joka itään päin on, pitää kuutena arkipäivänä oleman kiinni, mutta sapattina ja uudella kuulla avattaman.
Hes. 46:3  Maan kansan pitää myös rukoileman Herran edessä, sen portin ovessa, sapattina ja uudella kuulla.
Hes. 46:6  Mutta uudella kuulla pitää uhrattaman nuori virheetön härkä, ja kuusi karitsaa, ja virheetön oinas.
Hes. 47:12  Ja molemmin puolin ojan rantoja pitää kasvaman kaikkinaisia hedelmällisiä puita, joiden lehdet ei pidä variseman, eikä hedelmät mätänemän; ja heidän pitää joka kuu kantaman uuden hedelmän; sillä heidän vetensä vuotaa pyhästä, heidän hedelmänsä kelpaavat ruoaksi, ja heidän lähteensä lääkitykseksi.
Hoos. 2:11  Ja minä lakkautan kaiken hänen ilonsa, juhlansa, uuden kuunsa, lepopäivänsä ja kaikki hänen pyhäpäivänsä.
Hoos. 5:7  He ovat rikkoneet Herraa vastaan ja synnyttäneet vieraita lapsia; sen tähden pitää myös uuden kuun syömän heitä ynnä heidän osansa kanssa.
Aam. 8:5  Ja sanotte: koska uusi kuu loppuu, että me saisimme jyviä myydä; ja sapatti, että me ohria kauppaisimme, ja mitan vähentäisimme, ja hinnan korottaisimme, ja vaa'at vääriksi tekisimme;
Matt. 9:16  Mutta ei kenkään paikkaa vanhaa vaatetta uuden veran tilalla; sillä paikka repeää pois vaatteesta, ja läpi tulee pahemmaksi.
Matt. 9:17  Ei myös pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin leilit pakahtuvat, ja viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; vaan nuorta viinaa lasketaan uusiin leileihin, ja niin he molemmat tähdellä ovat.
Matt. 13:52  Mutta hän sanoi heille: sen tähden jokainen kirjanoppinut, joka on taivaan valtakuntaan oppinut, se on perheenisännän vertainen, joka tavarastansa tuo edes uusia ja vanhoja.
Matt. 19:28  Niin sanoi Jesus heille: totisesti sanon minä teille, te, jotka minua olette seuranneet, uudessa syntymisessä, kuin Ihmisen Poika istuu kunniansa istuimella, pitää myös teidän istuman 12 istuimella, tuomiten 12 Israelin sukukuntaa.
Matt. 26:28  Sillä tämä on minun vereni, sen uuden testamentin, joka monen tähden vuodatetaan syntien anteeksi antamiseksi.
Matt. 26:29  Mutta minä sanon teille: en suinkaan minä silleen juo tästä viinapuun hedelmästä, siihen päivään asti kuin minä juon teidän kanssanne sen uuden minun Isäni valtakunnassa.
Mark. 1:27  Ja he hämmästyivät kaikki, niin että he kyselivät keskenänsä, sanoen: mitä tämä on? mikä uusi oppi tämä on? Sillä hän käskee myös voimalla saastaisia henkiä, ja he kuulevat häntä.
Mark. 2:21  Ja ei ompele kenkään uutta paikkaa vanhaan vaatteeseen; sillä uusi paikka repäisee itsensä kuitenkin vanhasta, ja läpi tulee pahemmaksi.
Mark. 2:22  Ja ei pane kenkään nuorta viinaa vanhoihin leileihin; muutoin nuori viina särkee leilit, ja niin viina vuotaa pois, ja leilit turmellaan; mutta nuori viina pitää uusiin leileihin pantaman.
Mark. 14:24  Ja hän sanoi heille: tämä on minun vereni, sen uuden testamentin, joka monen edestä vuodatetaan.
Mark. 14:25  Totisesti sanon minä teille: en minä suinkaan silleen juo viinapuun hedelmästä, siihen päivään asti kuin minä sen juon uuden, Jumalan valtakunnassa.
Mark. 16:17-18  Mutta nämä ovat ne merkit, jotka niitä seuraavat, jotka uskovat: minun nimeni kautta pitää heidän perkeleet ajaman ulos, uusilla kielillä puhuman, käärmeet ajaman pois, ja jos he jotakin myrkkyä juovat, niin ei heille mitään vahingoita; sairasten päälle pitää heidän kätensä paneman, ja ne paranevat.
Luuk. 5:36  Mutta hän sanoi myös heille vertauksen: ei paikkaa kenkään uuden veran tilalla vanhaa vaatetta: muutoin myös se uusi repäisee, ja uusi paikka ei sovi vanhaan.
Luuk. 5:38  Mutta nuorta viinaa pitää pantaman uusiin leileihin: niin ne molemmat tallella ovat.
Luuk. 22:20  Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen, sanoen: tämä kalkki on uusi testamentti, minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan.
Joh. 3:7  Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän pitää uudesta syntymän.
Joh. 13:34  Uuden käskyn minä teille annan, että te rakastaisitte teitänne keskenänne, niin kuin minä teitä rakastin, että te myös toinen toistanne rakastaisitte.
Joh. 19:41  Mutta siinä paikassa, jossa hän ristiinnaulittiin, oli yrttitarha, ja yrttitarhassa uusi hauta, johonka ei vielä kenkään ollut pantu:
Ap. t. 6:5  Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle, ja he valitsivat Stefanin, miehen täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen, ja Prokoron, ja Nikanorin, ja Timonin, ja Parmenaan, ja Nikolaon, uuden juutalaisen Antiokiasta.
Ap. t. 17:19  Ja he ottivat hänen ja veivät oikeuden paikkaan ja sanoivat: emmekö me mahda tietää, mikä uusi opetus tämä on, josta sinä puhut?
Room. 6:4  Niin me olemme siis hänen kanssansa haudatut kasteen kautta kuolemaan: että niin kuin Kristus on kuolleista Isän kunnian kautta herätetty, niin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Room. 7:6  Mutta nyt me olemme laista vapahdetut ja hänelle kuolleet, jossa me pidettiin kiinni: että me palvelisimme hengen uudistuksessa ja ei kirjaimen vanhuudessa.
Room. 12:2  Ja älkää sovittako teitänne tämän maailman muodon jälkeen, vaan muuttakaa teitänne teidän mielenne uudistuksen kautta, että te koettelisitte, mikä Jumalan hyvä, otollinen ja täydellinen tahto olisi.
1. Kor. 5:7  Sen tähden peratkaa se vanha taikina, että te olisitte uusi taikina, niin kuin te happamattomat olette; sillä meidän pääsiäislampaamme on meidän edestämme uhrattu, joka on Kristus.
1. Kor. 11:25  Niin myös kalkin ehtoollisen jälkeen ja sanoi: tämä kalkki on se Uusi Testamentti minun veressäni; se tehkää, niin usein kuin te juotte, minun muistokseni.
2. Kor. 3:6  Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
2. Kor. 4:16  Sen tähden emme väsy; sillä vaikka meidän ulkonainen ihminen turmellaan, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistetaan;
2. Kor. 5:17  Sen tähden, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luontokappale; sillä vanhat ovat kadonneet, katso, kaikki ovat uudeksi tulleet.
Gal. 6:15  Sillä Kristuksessa Jesuksessa ei ympärileikkaus eikä esinahka mitään kelpaa, vaan uusi luontokappale.
Ef. 2:15-17  Että hän lihansa kautta vihan otti pois, nimittäin lain, joka käskyihin päätetty oli; että hän kahdesta yhden uuden ihmisen loisi itsessänsä, ja tekisi rauhan, ja että hän ne molemmat Jumalan kanssa yhdessä ruumiissa ristin kautta sovittaisi, ja on vihan itse kauttansa kuolettanut, ja on tullut evankeliumin kautta rauhaa ilmoittamaan teille, jotka taaempana olitte, ja niille, jotka läsnä olivat.
Ef. 4:23-24  Mutta uudistakaa teitänne teidän mielenne hengessä, ja pukekaa päällenne uusi ihminen, joka Jumalan jälkeen luotu on, totisessa vanhurskaudessa ja pyhyydessä.
Kol. 2:16-17  Älköön siis kenkään teitä tuomitko ruoasta eli juomasta, taikka määrätyistä pyhäpäivistä, ei uudesta kuusta, eikä sapateista, jotka ovat tulevaisten varjo, mutta itse ruumis on Kristuksessa.
Kol. 3:10  Ja pukekaa päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.
Tit. 3:5  Ei vanhurskauden töiden kautta, joita me tehneet olemme, vaan laupiutensa kautta hän meidät autuaaksi teki, uuden syntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta,
Hepr. 6:6  Jos he lankeavat pois, että he vastauudesta parannukseen uudistettaisiin, jotka toistamiseen itsellensä Jumalan Pojan ristiinnaulitsevat ja pilkkana pitävät.
Hepr. 8:8-9  Sillä hän nuhtelee heitä ja sanoo: katso, päivät tulevat, sanoo Herra, että minä Israelin huoneelle ja Juudan huoneelle tahdon Uuden Testamentin päättää. En sen Testamentin jälkeen, jonka minä heidän isillensä sinä päivänä annoin, kuin minä heidän käteensä rupesin, heitä Egyptin maalta johdattaakseni; sillä ei he pysyneet minun Testamentissani, niin en minäkään ole heistä lukua pitänyt, sanoo Herra.
Hepr. 8:13  Siinä kuin hän sanoo: uusi, vanhensi hän entisen; sillä joka vanha ja iällinen on, se on läsnä loppuansa.
Hepr. 9:15  Ja sen tähden on hän myös Uuden Testamentin välimies, että ne, jotka kutsutut ovat, sen luvatun iankaikkisen perimisen saisivat, että hänen kuolemansa siinä välillä kävi niiden ylitsekäymisten lunastukseksi, jotka entisen Testamentin alla olivat.
Hepr. 10:20-25  Jonka hän meille on valmistanut uudeksi ja eläväksi tieksi, esiripun kautta, se on: hänen lihansa kautta, Ja meillä on yksi suuri Pappi, Jumalan huoneen haltija; Niin käykäämme hänen tykönsä totisella sydämellä, täydellä uskolla, priiskotetut meidän sydämissämme, ja päästetyt pahasta omastatunnosta, Ja pestyt ruumiin puolesta puhtaalla vedellä, ja pitäkäämme horjumaton toivon tunnustus: sillä se on uskollinen, joka ne lupasi, Ja ottakaamme vaari toinen toisestamme, että me ahkeroimme rakkaudesta ja hyvistä töistä, Ei antaen ylen yhteistä seurakuntaa, niin kuin muutamien tapa on, vaan neuvokaa teitänne keskenänne, ja sitä enemmin kuin te näette sen päivän lähestyvän.
Hepr. 12:24  Ja uuden testamentin välimiehen Jeesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Aabelin (veri).
2. Piet. 3:13  Mutta me odotamme uusia taivaita ja uutta maata hänen lupauksensa jälkeen, joissa vanhurskaus asuu.
1. Joh. 2:8  Minä kirjoitan teille taas uuden käskyn, se mikä hänessä totinen on, ja teissä myös; sillä pimeys on mennyt pois ja totinen valkeus nyt paistaa.
Ilm. 2:17  Jolla korva on, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo: sen, joka voittaa, annan minä syödä siitä salatusta mannasta, ja tahdon hänelle hyvän todistuksen antaa, ja sillä todistuksella uuden kirjoitetun nimen, jota ei yksikään tiedä, vaan se, joka sen saa.
Ilm. 3:12  Joka voittaa, hänen minä teen patsaaksi minun Jumalani temppelissä, ja ei hänen pidä silleen sieltä lähtemän ulos, ja tahdon kirjoittaa hänen päällensä minun Jumalani nimen ja minun kaupunkini, uuden Jerusalemin nimen, joka taivaasta minun Jumalaltani tuli alas, ja minun uuden nimeni.
Ilm. 21:1  Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan, sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa katosi, ja ei meri silleen ole.
Ilm. 21:2  Ja minä Johannes näin pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, astuvan alas taivaasta, Jumalalta valmistetun, niin kuin morsiamen kaunistetun hänen miehellensä.
Ilm. 21:5  Ja se, joka istuimella istui, sanoi: katso, minä uudistan kaikki. Ja sanoi minulle: kirjoita! sillä nämä sanat ovat totiset ja vahvat.


UUDESTISYNTYMINEN 

 Johannes 3 


1 Niin oli yksi mies farisealaisista, Nikodeemus nimeltä, juutalaisten ylimmäinen.
2 Se tuli yöllä Jeesuksen tykö ja sanoi hänelle: Mestari, me tiedämme, että sinä olet Jumalasta opettajaksi tullut; sillä ei taida kenkään niitä tunnustähtiä tehdä, joita sinä teet, jollei Jumala ole hänen kanssansa.
3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku vastauudesta synny, ei hän taida Jumalan valtakuntaa nähdä.
4 Nikodeemus sanoi hänelle: kuinka taitaa ihminen vanhana syntyä? taitaako hän äitinsä kohtuun jälleen mennä, ja syntyä?

5 Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.


Synninpäästön evankeliumi on se elävä vesi, joka saarnataan Pyhän Hengen voimasta ja joka synnyttää uudesti.
 

6 Mitä lihasta syntynyt on, se on liha, ja mitä Hengestä syntynyt on, se on henki.

7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän pitää uudesta syntymän.
8 Tuuli puhaltaa, kussa hän tahtoo, ja sinä kuulet hänen humunsa, ja et tiedä, kusta hän tulee taikka kuhunka hän menee: näin on jokainen, joka Hengestä syntynyt on.


Kun Pyhä Henki, Jeesus, Jumala herätti minut ja kolkutti sydämessä että ”Tee parannus, tee parannus”, en tiennyt mistä se tuli enkä tiedä mihin se herättävä Jumalan henki meni, koska sen jälkeen en ole kokenut vastaavan voimakasta kolkutusta. Sitten olen saanut kuulla ja vastaanottanut suloisen synninpäästön evankeliumin saarnan (verrattavissa tuulen hyminään), jossa olen saanut epäuskon ja kaikki synnit anteeksi ja uudestisyntynyt hengellisesti kuolleesta tilasta.
Toisaalta epäuskoisina evät kaikki heti tienneet mikä on oikea usko, missä ovat ne ihmiset, joilla on Pyhä Henki ja joiden kautta voi saada synnit anteeksi, ennen kuin Jumala johdatti ja avasi. Toisaalta emme tiedä kuka uskoo saarnamme, kuka seuraavaksi saa herätyksen ja parannuksen armon.

Matt. 11:27  Kaikki ovat minulle annetut minun Isältäni, ja ei kenkään tunne Poikaa, mutta Isä; eikä Isää tunne yksikään, mutta Poika, ja kenelle ikänä Poika tahtoo sen ilmoittaa.
Room. 9:18  Niin hän siis armahtaa, ketä hän tahtoo, ja paaduttaa, kenenkä hän tahtoo.
Joh. 5:21  Sillä niin kuin Isä herättää ja virvoittaa kuolleita, niin myös Poika virvoittaa, joita hän tahtoo.
Ap. t. 16:9  Ja Paavali näki näyn yöllä: yksi Makedonian mies seisoi, rukoili häntä ja sanoi: tule Makedoniaan ja auta meitä.
Missä on vastaanottavaista uskoa, sinne Jumala voi lähettää evankeliumin saarnaajat.
Room. 10:17  Niin tulee siis usko kuulosta, mutta kuulo Jumalan sanan kautta.
1. Kun. 19:11-12  Hän sanoi: mene tästä ulos ja astu vuorelle Herran eteen. Ja katso, Herra meni ohitse, ja suuri ja väkevä tuuli kävi, joka vuoret halkaisi ja mäet särki Herran edellä; mutta ei Herra ollut tuulessa; ja tuulen perästä tuli maanjäristys, ja ei Herra ollut maanjäristyksessä; Ja maanjäristyksen perästä tuli tulta, ja ei Herra ollut tulessa; tulen perästä tuli hieno tuulen hyminä.
 
Ei lain saarnassa tapahtunut uudesti syntyminen vaan evankeliumin saarnalla.

Dan. 10:6  Hänen ruumiinsa oli niin kuin turkoosi, hänen kasvonsa kuin pitkäisen tuli, hänen silmänsä niin kuin tulisoitot, hänen käsivartensa ja jalkansa niin kuin kiiltävä vaski, ja hänen puheensa ääni niin kuin suuri hyminä.
Hepr. 12:18-24  Sillä ette ole käyneet sen vuoren tykö, johon ei ruveta saa, ja joka tulesta paloi, ette myös käyneet siihen synkeyteen ja pimeyteen, ja sen hirmuisen ilman tykö, Sen pasuunan kajauksen ja sanain äänen tykö, josta ne, jotka sen kuulivat, rukoilivat, ettei se sana pitänyt heille sanottaman. Sillä ei he voineet kärsiä niitä, mitkä siinä sanottiin, ja jos joku peto siihen vuoreen sattui, niin se piti kivitettämän eli nuolella ammuttaman lävitse. Niin hirmuinen sen näky oli, että Mooseskin sanoi: minä olen hämmästyksissä ja vapisen. Vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelien joukon tykö, Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkien tykö, Ja uuden Testamentin välimiehen Jeesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Aabelin (veri).
2. Kor. 3:6  Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.
Mark. 1:15  Ja sanoi: aika on täytetty, ja Jumalan valtakunta on lähestynyt: tehkäät parannus ja uskokaat evankeliumi.
 
9 Vastasi Nikodeemus ja sanoi hänelle: kuinka ne taitavat tapahtua?
10 Jesus vastasi ja sanoi hänelle: sinä olet mestari Israelissa, ja et näitä tiedä!
11 Totisesti, totisesti sanon minä sinulle: me puhumme, mitä me tiedämme, ja todistamme, mitä me näemme, ja ette ota vastaan meidän todistustamme.
12 Jos minä maallisia teille sanoin, ja ette usko: kuinka te uskoisitte, jos minä taivaallisia teille sanoisin?
13 Ei astu kenkään ylös taivaaseen, vaan joka taivaasta astui alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.
14 Ja niin kuin Mooses ylensi käärmeen korvessa, niin myös Ihmisen Poika pitää ylennettämän.
15 Että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta iankaikkisen elämän saaman.
16 Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainoan Poikansa, että jokainen, joka uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta iankaikkisen elämän saaman.
17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan, tuomitsemaan maailmaa, mutta että maailma pitää hänen kauttansa vapahdettaman.
18 Joka hänen päällensä uskoo, ei häntä tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu; sillä ei hän uskonut Jumalan ainoan Pojan nimen päälle.
19 Mutta tämä on tuomio: että valkeus tuli maailmaan, ja ihmiset rakastivat enemmin pimeyttä kuin valkeutta; sillä heidän työnsä olivat pahat.
20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, se vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen töitänsä pitäisi laitettaman.
21 Mutta joka totuuden tekee, se tulee valkeuteen, että hänen työnsä nähtäisiin; sillä ne ovat Jumalassa tehdyt.
22 Sitten tuli Jeesus ja hänen opetuslapsensa Juudean maahan, ja asui siellä heidän kanssansa, ja kastoi.
23 Mutta Johannes kastoi myös Enonissa luona Salimia, sillä siellä oli paljon vettä; ja he tulivat ja kastettiin.
24 Sillä ei Johannes ollut vielä silloin vankeuteen heitetty.
25 Niin tuli kysymys Johanneksen opetuslasten ja juutalaisten välillä puhdistuksesta.
26 Ja he tulivat Johanneksen tykö ja sanoivat hänelle: opettaja, se joka sinun kanssa oli toisella puolella Jordania, josta sinä todistit, katso, hän kastaa, ja jokainen menee hänen tykönsä.
27 Johannes vastasi ja sanoi: ei ihminen taida mitään ottaa, ellei hänelle anneta taivaasta.
28 Te olette itse minun todistajani, että minä olen sanonut: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty.
29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, se iloittaa itseänsä yljän äänestä sangen suuresti; sen tähden on tämä minun iloni täytetty.
30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun pitää vähenemän.
31 Joka ylhäältä tulee, se on kaikkein päällä, ja joka maasta on, se on maasta ja puhuu maasta. Joka taivaasta tulee, hän on kaikkein ylin.
32 Ja mitä hän nähnyt ja kuullut on, sen hän todistaa, ja ei kenkään ota vastaan hänen todistustansa.
33 Joka hänen todistuksensa otti vastaan, se päätti Jumalan olevan totisen.
34 Sillä jonka Jumala lähetti, se puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35 Isä rakastaa Poikaa, ja antoi kaikki hänen käteensä.
36 Joka uskoo Pojan päälle, hänellä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei usko Pojan päälle, ei hänen pidä elämää näkemän, mutta Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.